Transport

Historisk lavt antal trafikulykker i 2024: Færrest tilskadekomne nogensinde

2024 kan gå over i historien som året med færrest trafikulykker. Se de nye tal her.

Hvid bil der kører på en vej
(Foto: Via Ritzau)

Markant fald i trafikulykker

2024 tegner sig til at blive et historisk år for trafiksikkerheden i Danmark. De foreløbige tal fra Vejdirektoratet viser, at 145 personer mistede livet i trafikken – det næstlaveste antal nogensinde registreret. Samtidig blev under 2.400 personer kvæstet, hvilket er det laveste antal siden statistikken begyndte i 1985.

Denne positive udvikling sker til trods for, at trafikken har været tæt på rekordniveau. I de første ni måneder af 2024 blev der kørt 0,1 procent flere kilometer på de danske veje sammenlignet med 2023.

Transportminister Thomas Danielsen ser udviklingen som et klart tegn på, at de mange trafiksikkerhedsinitiativer virker.
”2024 ser ud til at blive et af årene med færrest trafikdræbte og tilskadekomne, kun overgået af 2021, som var et corona-år med væsentligt færre kørte kilometer end normalt. For at understøtte den positive udvikling vil vi fortsat have fokus på at forbedre færdselssikkerheden i Danmark gennem en række tiltag, herunder investeringer i trafiksikkerhed, cykelstier, adfærds- og oplysningskampagner,” siger han.

CCO hos GoMore spår positive udvikling og vækst på 33% i 2025 via stærke partnerskaber

Læs også: CCO hos GoMore spår positive udvikling og vækst på 33% i 2025 via stærke partnerskaber

Trafiksikkerhed forbedret på alle transportmidler

Tendensen viser, at det generelt er blevet sikrere at bevæge sig i trafikken – uanset om man kører bil, cykler eller går.

Den største fremgang ses hos bilister og lastbilchauffører, hvor antallet af tilskadekomne er faldet med 21 procent i forhold til gennemsnittet for 2019-2023. Også motorcyklister, knallertkørere, cyklister og fodgængere har oplevet færre ulykker.

Afdelingsleder i Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen, peger på forbedrede veje og køretøjer som en afgørende faktor:
”Selvom det måske ikke altid er den oplevelse, man har, når man sidder på sin cykel, eller når man læser aviser, så har det aldrig været mere sikkert at færdes i trafikken. Det skyldes bl.a., at de veje, vi kører på, og de biler, vi kører i, hele tiden bliver bedre. Og selv om elcyklen somme tider bliver skældt ud, og antallet af elcykler i trafikken stiger, er trafiksikkerheden for cykler også alt andet lige blevet bedre end før,” siger afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, Trafiksikkerhed og Cykling i Vejdirektoratet.

Unge bilister oplever den største fremgang

Normalt er unge i aldersgruppen 18-24 år overrepræsenterede i trafikulykker, men 2024 har brudt med denne tendens.

I 2023 blev blot 14 unge trafikdræbt – det laveste antal nogensinde. Den positive udvikling ser ud til at fortsætte i 2024, hvor antallet af tilskadekomne unge er faldet med 27 procent sammenlignet med gennemsnittet for de foregående fem år. Ingen anden aldersgruppe har oplevet et lignende fald.

Direktør i Rådet for Sikker Trafik, Jakob Bøving Arendt, ser dette som en stor sejr – men understreger, at der stadig er arbejde at gøre:
”Så derfor er mit ønske for 2025, at vi som samfund fortsat er ambitiøse og bliver ved med at kæmpe for, at færre mennesker bliver slået ihjel eller kvæstet i trafikken”.

Endelig opgørelse klar til sommer

De nuværende tal er baseret på politiets indberetninger af trafikulykker og Vejdirektoratets statistikker. Tallene er endnu ikke fuldt opgjort og vil først være endeligt fastlagt i juni 2025. Indtil videre tyder alt dog på, at 2024 har været et historisk godt år for trafiksikkerheden i Danmark.